Igår var jag till gymmet, tränade biceps och mage. Påvägen hem stannade jag förbi ICA för att köpa lite saker och hittade en trevlig bit entrecote. Väl hemma så skar jag upp kilosbiten till fyra, stekte på en av dom till medium rare och åt tillsammans med bea. Riktigt gott! Det är inte så mycket svårare än så att köra fakir. Inte svårt alls egentligen då det bara finns några saker som du faktiskt ska basera kosten på. Vi pratar kött, fågel, fisk och sen ett kryddsmör till, eller en sås (typ bea).

bea

Detta recept använder jag;

3 st äggulor
250 g smör
1 kvist dragon eller dragon i vinäger (finns på burk)
4 st vitpepparkorn
2 st schalottenlökar
1 msk persilja, hackad
0.25 dl vinäger
0.5 dl vatten

1. Smält smöret på svag värme i en kastrull.
2. Dra bort kastrullen från plattan, men håll varmt.
3. Finhacka schalottenlöken och lägg den i en kastrull tillsammans dragon, vitpeppar, vinäger och vatten. Koka ihop så det reduceras till ungefär hälften.
4. Sila ner detta i en ny kastrull som står i ett vattenbad med hett vatten.
5. Rör ner 6 äggulor och vispa tills såsen tjocknar.
6. Ta bort kastrullen ur vattenbadet och häll sakta ner det smälta smöret i en fin stråle under vispning.
7. Strö i lite hackad persilja och dragon. Salta och peppra.

Det är inget som kan sparas länge däremot, så om ni vill ha något som står i kylen (halvfabrikat) så finns det en uppsjö av märken som ni kan kolla på. Var dock väldigt försiktiga när ni köper färdig bea. Fettprocenten kan skilja sig från allt mellan 20% upp till 80%. Ta den med högst fetthalt och minst kolhydrater. En bra köpesbea har inte mer än 1-2 kolhydrater per 100 gram, och fettprocenten ligger på min 70%.

Hör av mig under dagen, eller imorgon när jag stämt av de andra fakirernas viktnedgång

Mvh
Freddie

