God morgon!

Igår var det alla hjärtans dag, och jag började att fira av min bedårande fru med frukost på sängen. Hon kör inte LCHF, så det blev en rejäl frukostmacka med kalkon, dijonsenap, lagrad ost, minitomater och cosmo-sallad för henne. Själv var jag inte hungrig så jag åt inget på morgonen.

Väl hemma senare på kvällen efter gymmet lagade jag biff a la minute, grönpepparsås, sallad på tomat/gurka/marockansk olivolja och hon fick klyftpotatis. Själv nöjde jag mig med kött och sås.

Grönpepparsåsen är väldigt enkelt att göra, och jag kan varmt rekommendera den.

Recept som följer;

25 gram smör, normalsaltat
1 msk grönpeppar, krossa dessa i mortel
1 msk soya, för färg
1 tsk dijonsenap
2 dl grädde
salt efter behag

Smält smöret, när det är smält så lägg i grönpeppar
Vispa runt, låt det inte bli brunt
Tillsätt dijon och grädde, koka upp
Låt reducera någorlunda tills den inte har en vattnig koncistens
tillsätt soya för färg, vispa runt
Smaka av, och om den saknar salt så tillsätt detta.

Klart att servera

————

amarone

Som ni ser finns det även en vinflaska på bordet, och det är en Masi Costasera från 2006 som legat på lagring. Tyvärr så gick min vinkyl sönder nyss, vilket gjorde att jag öppnade den igår då jag inte vill att den ska bli dålig. Kolhydrater/liter ligger på 9 gram så det är helt OK för att vara en Amarone. 2009 års modell kostar under 300 på bolaget, så det är väl värt en investering om ni har pengar över.

Nå väl, ska se lite tv nu, och sedan ska vi iväg och handla kött inför nästa veckas chili cookout som jag håller. Det blir en kalasbra parmiddag (totalt 10-12 personer) som jag ska koka ihop en chili på 5 kg kött till. Blir en blandning av fransyska, högrev och entrecote. Inga bönor, inga konstigheter. Bara fruktat bra chili!

