Precis hemkommen från gymmet. Idag blev det axlar och mage, och jag känner mig helt spyfärdig. Egentligen finns nästan ingen ork att laga mat, men jag köpte nästan 2 kilo köttfärs igår som jag måste laga mina fettobiffar på. De är för övrigt mitt bästa knep för alla tjockisar att gå ner i vikt. Dom fungerar klockrent!

För övrigt så fascineras jag alltid i Januari av tillströmningen med folk till gymmet. Under 4-5 intensiva veckor ser man folk man aldrig sett förut, och sedan i februari så låter det *poff* och dom är borta. Brukar lite skämtsamt säga att man borde göra ett gymkort som heter ”Nyårslöftet” som dom kan köpa. Egentligen är det bara ett förklätt månadskort som går ut per den sista Januari – majoriteten kommer, ledsamt nog, inte att märka någon skillnad.

Detta för mig osökt in på varför ”man” tränar. Vissa vill bygga muskler, andra har blivit ditlurade av en vän (framtida ovän?) eller så är det där av den sämsta anledningen. Det där förbannade nyårslöftet… I mina ögon så spelar det ingen roll om du skaffar gymkort eller inte när du har 30+ kilo att gå ner, inte iaf om du vill tappa vikt. Det gör du sen för att ta bort kanske dom där sista kilona. Så vad är det jag säger egentligen? Säger jag att ni inte ska träna? Både ja och nej.

Nej – du ska inte träna när du påbörjat din viktnedgång om, du som jag var när jag började, en tjockis som behöver gå ner lika mycket vikt som en normalviktig 12-åring.
Nej – du ska inte träna när du påbörjat din viktnedgång för det är inte det som kommer att sätta igång en stabil viktnedgång
Nej – du ska inte träna när du påbörjat din viktnedgång för du ska inte relatera träningen till viktnedgång.

Den sista punkten är absolut viktigaste – du ska inte relatera träningen till viktnedgång!

Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen. Har du 5 överflödiga kilon sen jul – så fine – skaffa gymkort. Svettas/förbränn bort dom där kilona, men om du är tjock/överviktig/”big boned” så skippa det för din egen skull. Jag ska förklara varför för dig som har minst 30+ kilo att gå ner, ok, ni med 20+ kan också fortsätta läsa. Ni som ”bara” har dom där sista 5 att gå ner kan sluta läsa här, och istället fundera på vem av era vänner som borde fortsätta att läsa – och sedan skicka dom länken hit…

1) 80% av din viktnedgång kommer att bestå av ändrade matvanor
– Ät mer kött, fisk, fågel, skippa kolhydrater
– Ät mer fett (ja, det finns i ovanstående, så du behöver inte äta ”bara smör”)
– Ät när du är hungrig
– Drick mer vatten, och skippa colan!

2) All din energi/kraft/you-name-it kommer att gå åt till att förändra din matvanor.
– Varför? Jo, att äta ohälsosamt är jävligt enkelt. Att äta korrekt är svårt (ibörjan) men det blir enklare sen
– Du måste omprogrammera ditt sätt att leva, handla och i värsta fall umgås (Ja, vi har alla bullsläkt eller en lattekompis)

3) Att ödsla tid och kraft på gymmet tar bort från din egentliga viktnedgång
– Som sagt, 80% av din viktnedgång beror på kosten, inte gymmet. Spelar ingen roll vad de gymfrälsta säger. Inte ens en PT. Tyvärr.
– Att relatera gym till viktnedgång är direkt osunt! Varför, jo – när du blir sjuk… kan inte träna… motivationen börjar tryta… Du förstår var jag vill komma va?

Således. Säg att du är… 170 lång, 35 pannor för mycket och… Allmänt less på livet, så kan jag _garantera_ dig att du kommer att tappa ~28 kilo (35*0,8) inom 12 månader, 6 månader om du hittar en perfekt balans på din kost och inte ”fuskar”. Ganska fantastiskt va? Så i detta fall så ska du börja snegla på olika gym när du passerar * 0,7.

För sen kommer du att märka att din kropp kommer att bli mer responsiv, och du kommer att hitta den egentligen anledningen varför du ska gå på gymmet – för att det är kul som fan, samt att du kommer att börja må bättre. Tro mig, maten efter gymmet smakar så mycket bättre. Men lova mig en sak, ta inga kostråd innan du gått ner till din ”ideal-vikt”. Vill du sedan hoppa på en PT´s kostråd så har du (hoppas jag) fortfarande kvar dina lärdomar kring LCHF och kan gå tillbaka dit.

Alla nöjda och glada? Frågor på det?

Mvh
Freddie

