Såg att denna kablades ut på NatGEO härom dagen, och den verkar vara väldigt intressant. De tar bland annat upp ett fall om en kvinna som väger 717 punds, dvs. 325 kilo!

Image

Min första tanke var, undra hur snabbt hon hade kunnat tappa 100 pannor med LCHF? Jag läser sedan vidare i texten och inser att hon har som mål att fortsätta att öka i vikt (?!)

Ungefär här föll min haka ner i backen, och man börjar undra hur hon tänker. Kanske är det hennes chans att få sina ”15 minuter”, eller blev hon tappad i backen som liten? Från att tycka en smula synd om damen så övergick empatin till något helt annat. Hon kommer säkert från Texas nu när jag funderar över det, för ”everything is bigger in Texas”. Bokstavligen.

Var där och arbetade under 2010 och jag kan säga att utav det lilla som jag hann uppleva under den veckan så var det varken vackert eller smickrande. Visst, smickrande för mig, då jag inte hade påbörjat min viktresa, för det fick mig att se ”normal ut” (Vad nu det är?), nästan på gränsen till underviktig i Texas där allt ska vara stort.

Har aldrig sett så många rullstolar för övrigt, heller har dom aldrig varit så stora. Jag tänkte ”Jisses va många sjuka dom måste transportera här, kanske går många ambulansflyg” – tills det att jag insåg att de faktiskt körde sjuka människor – sjukt överviktiga. Barnen kör runt med mamma och pappa för att dom inte orkar gå. Tilläggas skall är att överallt så fanns det horisontella transportband (tänk dig en rulltrappa, fast som inte går uppåt, de går rakt fram). De enda ställena där de inte gick var restaurangerna, och jag skulle nog nästa slå vad om att det paret petade sig mellan tänderna, inte med tandpetare, utan pommes frites.

GO BIG OR GO HOME – Well, jag åkte hem. Har inte lust att vara med i Texas enastående fetmacirkus.

PS. Lite mer info om videon kan ni hitta här, har dock inte hittat någon online-källa där man kan se den än, men skicka gärna länk som kommentar så kan de andra ta del av den också.

 http://channel.nationalgeographic.com/channel/taboo/episodes/extreme-obesity/

