Sådär, då var ”första dagen” på LCHF klar, och det känns kanon. Första dagarna efter uppehåll brukar alltid vara dom värsta, och det brukar ta cirkus en vecka att komma in i ketos – det vill säga när allt socker (glukogen) är tömt, och man börjar använda fett som energikälla. Det finns säkerligen någon som kan beskriva bättre, exempelvis Kostdoktorn.se

På gymet kände jag iaf att jag hade fått motivationen tillbaka, och idag blev det verkligen ett stenhårt pass. Maten idag består/bestod av;

Frukost: Köttbullar och ost
Lunch: Köttbullar igen – sjukt goda, så jag kan utan problem äta det två gånger
Middag: Gratäng på Ägg,ost,grädde och lite lök.

Många säger att man ska akta sig för mejeriprodukterna, inkluderat migsjälv, men från start så brukar jag bara köra på och hålla så hög fettandel som möjligt. Första tre veckorna brukar jag försöka hålla 70%F och resten protein. Kolhydraterna som smyger sig in i bilden  kommer bland annat genom mejeriprodukterna (mjölksockret) , oliver och andra grönsaker – men det är nästan obetydligt. Avokadon innehåller även den kolisar, men den låter jag gå för jag tror mig minnas att det inte var så mycket – och det är bra fetter i den så den för tummen upp iaf.

Har även fått ett bra recept på en annan gratäng från min kära vän Oskar som jag ska testa, enligt nedan;

600g rökt skinka (strimlad)
400g riven ost
5 dl grädde.
Valfritt med ett paket skivad bacon till de. Blanda allt i ugnsform å krydda ordentligt med svartpeppar. 220 grader typ 50 min.

Den ger ungefär 6 portioner mat, och det blir perfekt.

God afton!

//F

