Hej Sverige,

Eller kanske ska man säga förlåt? Tyvärr rann bloggandet ut i sanden, och ja – jag gjorde ett kortvarigt försök att komma tillbaka. Men nu är jag det. På riktigt.

Idag är en speciell dag. Jag fick nämligen för mig byta kost för en tid sedan för att maximera min träning. Det gick bra i början, träningspassen flöt på, men nu senaste veckan var det bara duns i backen. Kostförslaget fick jag av en PT som det inte alls ska falla någon skugga över, han är grym, men det är helt enkelt inte för mig.

Efter ett halvt gympass som gick riktigt skit (!) idag så kastade jag in handduken. 5 mål per dag, lite animaliskt fett, kolhydratsladda före träningen och kolhydrater direkt efter är INTE min melodi. Jag vågade knappt säga det till mig själv när jag ser att efter några veckor på denna diet så har resultatet blivit över 5 kilo på vågen och ingen ork.

Med detta i tanken pratade jag med min fru påvägen från gymet, och jag sa;

”Nu kastar jag det här kostupplägget. Jag har ingen ork, ingen energi, ingen motivation och är trött hela tiden”

När jag sedan kollade efter skinka och fet ost i kyldisken fick jag sedan vatten på min kvarn. Jag vet att man inte ska tracka ner på tjockisar (som jag är/var), men bredvid mig står en kvinna – runt 40 år och 40+ kilo – klassisk viktväktarmodell – Smala ben och stor överkropp. Letandes efter nyckelhålsmärkning och räknade hur många kalorier (hon läste ut högt till hennes apprentice) det var i kalkon. ”Ja, och så lite fett – bara 3 procent – det blir bra”. Jag sneglade ner på korgen hennes som var fylld med lightprodukter, frukt och…. kalkonen.

3% FETT.

Ok, jag är den sista som ska kasta sten i glashus och prata illa om överviktiga/tjocka/feta – men det var verkligen ledsamt att se. Sen tänker jag, men va fan Freddie – vem är du att kommentera detta? Du äter ju själv frukt och sådana saker.

Då var det precis som att någon kastade en kall hink vatten över mig. Hade jag glömt hur man gjorde? Var jag påväg åt fel håll?

Ni förstår vart jag är påväg…

Kalorisnål är inte min melodi. Mina ögon gillar det, men resultatet är inte bra. Tack men nej tack. Nu är det dags att köra Freddie 3.0, Freddie 2.0 var viktnedgången till 93 från ~127 – och nu ska jag dit igen – och må bra! Ha mer ork!

Påvägen hem så skuttade jag nästan med Amina i handen, som var förvånad hur detta kom sig. Men det var enkelt förklarat, jag är påväg tillbaka. Tillbaka till den naturliga kosten som jag tagit semester från under en längre tid, tillbaka till bloggandet och alla härliga läsare. Tillbaka till livet som o-tjock igen.

//Freddie

