God afton Sverige,

Jag har fått många frågor under denna viktresas gång, och de flesta av dom handlar om vad som kommer att hända sen? Något helt korrekt svar på den frågan, eller dess variationer är väldigt svårt att säga, men jag har försökt att komma ihåg dessa, och tänkte att det kan vara bra att få ner dom på pränt.

Kommer du att köra LCHF hela livet?

Både Ja och Nej är svaret på den frågan. Jag kommer att köra (”strikt)” LCHF tills det att jag känner att jag nått i mål rent vikt/mått-mässigt. Detta för att jag vet att det är det mest optimala sättet för mig att nå dit. Visst, det finns säkerligen andra sätt att nå dessa mål beroende på vem du frågar. Jag kommer däremot aldrig att använda någon annan metod för att gå ner i vikt, ex. pulverdiet (läs svältdiet), KCAL-underskott (Läs ”Den allmänna sanningen”) eller Utesluta fett och leva på light-produkter (Läs ”Fett gör mig fet!”).

Jag säger inte att ovanstående ”dieter” inte fungerar – förutom Nutrilett och andra pulverdieter som svälter dig och lurar dig på samma gång. Jag kommer alltid att vara tacksam mot LCHF – och kommer alltid att förespråka den för folk som vill må bättre.

Varför jag också svarade Nej på den frågan är för att jag någon gång i framtiden kommer att gå på restaurang och välja det jag känner för. Ja, det kanske blir pizza, eller potatisgratäng eller liknande. Det är inget jag längtar efter, men jag vet att jag kommer att välja det någon gång.

Men vänta – vad är det han säger? Ja, ni hörde rätt. Tänker inte sticka under stolen med att jag någon gång kommer att äta kolhydrater så det bara susar om det om jag känner för det. För jag anser att mitt val att kunna välja vissa gånger är viktigare än att känna en press att hela tiden behöva välja bort saker. Det är undegfär här som mina tankegångar får en schitzofrensk touch – men försök att förstå vad jag menar. Jag resonerar som följande;

Om du är tjock och kör/vill testa LCHF;

Kör LCHF – inga undantag. Glöm bort ordet unna i samma mening som choklad, nötter eller annat som innehåller kolhydrater. Du gör dig själv en riktig otjänst att äta en påse nötter om du har en massa kilon att gå ner. Jag säger inte att du inte ska äta dem, men ditt resultat kommer inte att bli lika bra, och i värsta fall så står du stilla på vågen. Kort sagt – Du lurar dig själv! Ingen annan. Lär dig ta konsekvenserna.

Om du är normalviktig och vill testa LCHF;

Kör hårt! Börja med att köra strikt LCHF i 3 veckor för att sätta kroppen i optimalt läge, dvs. i ketos där man, neligt mig, fungerar perfekt. Var hård! Varje gång du svajar tillbaka och äter godis eller annat så får du lägga till en vecka på tiden. Efter det, känn efter hur du mår. Börja härefter att lägga till kolhydrater, gärna långsamma i min ytterst personliga mening.

Det är ungefär som ovanstående som jag kommer att göra när jag anser att jag är ”normalviktig”. Jag kommer däremot att generellt sett vara restriktiv mot snabba kolhydrater, och bara äta det någon få gång. I övrigt kommer det att bli mindra mängd långsamma kolhydrater. Däremot kommer jag aldrig framöver att generellt basera min kost på kolhydrater i den mån som jag gjorde tidigare – för det var precis det som gjorde mig fet!

 

Men nu när du gått ner i vikt, så kommer väl huden att hänga?
Jag har varit ganska lyckligt lottad i det stora hela när det kommer till hängande hud. Armar och störra delen av benen har klarat sig helt okej, men magen däremot där det mesta späcket suttit kommer nog inte att finna sin forna glans. Jag förstår att de flesta som ställer denna fråga lutar åt samma håll, nämligen – Kommer du att plastikoperera dig?

Svaret på den är Kanske. Jag kommer att göra precis det som jag känner för. Om jag vill operera mig så gör jag det, är jag nöjd så struntar jag i det. Oberoende av om huden hänger eller inte. I slutet av dagen så är det jag som skall må bra när jag kollar mig i spegeln – ingen annan.

 

 

 

 

Vad är ditt bästa tips för mig som nybörjare?
Det finns flera bra tips som jag kan ge, men jag tror att dom som fungerar bäst, och som jag anser att man behöver ta i beaktning – och följa – är nedanstående punkter;

1) Tre-veckors-regeln!
Oavsett om du är nyfiken på att testa om LCHF fungerar för dig, eller om du vill göra som många andra som ökat sin livskvalité och minskat både vikt- och måttmässigt, så ska du under de tre första veckorna köra STRIKT LCHF. Allt annat ger dig en skev bild av det resultat du kan vänta dig.

2) Det blir bättre!
I början av LCHF-kuren kommer du att må pyton. Iaf gjorde jag det. Att sätta sin kropp i ketos och vänja av sig från kolhydratbegäret är inte lätt. Kroppen kommer att kämpa mot dig och det är mind over body som kommer att göra dig vinnande i den striden. Efter tre veckor brukar det bli enklare, och många säger här att sockerbegäret som tidigare infunnit sig titt som tätt tagit semester. Den första veckan är oftast värst!

3) Läs på dig om omställningsbesvär
Du är inte ensam om att påbörja en LCHF-diet. Många av dom problem som du kan tänkas stöta på, eller stöter på finns att Googla på. Leta efter <symptomen> LCHF så bör du hitta precis det du letar efter. Om du däremot inte skulle hitta, så skriv ett inlägg på http://kolhydrater.ifokus.se så kan jag nästan garantera dig att svaret eller ledtrådar/råd kommer snabbare än du hinner säga Baconaise!

4) Lägg upp mål och delmål
Att lägga upp mål och delmål kommer att motivera dig. Du har hela tiden något att sträva emot, och det kommer i tunga tider att hjälpa dig framåt!

5) Sist men inte minst – Ta foton, mått och vikt!
Denna punkt är väldigt viktig för att hålla motivationen. Ibland är det just dessa som kan bryta en annars regnig dag när du bara känner att det suger att vara LCHF´are. Lugn, alla känner detta någon gång. Det är bara att slappna av och bita ihop – DU KLARAR DET!

 

Fortsättning följer…

//F

Annonser