You are currently browsing the monthly archive for november 2011.

Hej,

 

Var ett tag sedan sist, men nu kommer lite mer före och efterbilder;

 

Resultat;

Startvikt: 125.8 Kilo
Nuvarande vikt: 93.8 kilo

MINUS 32 KILO! (25% av min vikt)

Midjemått vid start: 130 cm
Nuvarande midjemått: 97 cm

MINUS 33 Centimeter! (25 % av omfånget)

BMI vid start: 38
BMI idag: 28,4

Minskning med  9.4 på BMI-skalan.

Annonser

Hey!

Många har frågat hur jag tränar, och är någon ganska nyfikna på vilken effekt träningen ger på min viktnedgång.

Innan jag fortsätter kan jag ta lite historia bakom. Det var nämligen så att jag inte tränade en enda sekund de fyra första månaderna. Det finns många anledningar till detta, men de två primära anledningarna var att;

1) Jag ville inte börja träna samtidigt som jag lade om kosten, var nämligen osäker på om jag hade psyke till 2 stora förändringar samtidigt – och kosten är viktigare för viktnedgången än träningen

2) Jag var i så pass dålig form att jag inte hade klarat av det, utan bestämde mig för att jag skulle ner 10 kilo innan jag började, för då ansåg jag att jag ”kunde kosten”

Således blev det ingen träning de första månaderna, och gymmandet lades på is, för att vara mer exakt så började jag inte min träning förrän i April/Maj – och då hade jag redan gått ner 16-17 kilo. Märkt väl att detta endast var på grund av kosten!

Sen började jag då gå ner på gymmet, och visst jag hade tanken att jag skulle rasa i vikt när jag började träna – men ack så fel jag hade. Träningen sett i  till min vikt , var direkt kontraproduktiv. Jag stannade av på vågen, och antagligen var det min kropp som skrek till och undrade vad fan jag höll på med – om jag var riktigt klok? ”Nä, nu ska jag jävlas med dig och sluta tappa kilon!” tänkte den nog…

Men tji fick den, jag började sakta men säkert gå nedåt igen, men inte alls i lika hög takt som jag hade gått ner tidigare, vilket nu när jag ser tillbaka på det är bra. Precis som många andra säger så tror nämligen inte jag heller att det är speciellt bra att tappa för mycket vikt för snabbt. Ja, det är många som ryggar tillbaka och säger att ”men det som du gått ner under så kort tid är ju mycket, men om inte det är för mycket – vad är då för mycket?”.

Om vi säger såhär; Jag hade utan problem kunnat säga att jag till dagens datum garanterat hade kunnat förlora 40 kilo totalt om jag inte hade tränat – men – det hade inte varit värt det!

Varför? Ja, under den tiden som jag nu gått på gymmet så har min kropp ändrats väldigt mycket. Det kan vara saker som man inte direkt ser på bilder, men gymmet har givit mig en helt annan bild av migsjälv. Jag känner att jag nu när jag kollar i spegeln känner mig själv, och även att jag lärt mig bättre att kontrollera min kropp. Utöver detta har jag också blivit lugnare, friskare och kan arbeta bättre.

Det är så himmelskt skönt att på lunchen exempelvis kasta på sig ryggsäcken och springa ner till gymmet. Köra 45 minuter, och sedan gå tillbaka till jobbet och äta sin lunch. Jag mår riktigt riktigt bra av det!

Hur lägger jag upp min träning?

Pass 1: Rygg
Pass 2:  Axlar + Biceps
Pass 3: Triceps + Bröst
Pass 4:  Mage + Ben
Pass 5: Helkroppsövningar/Core
Ev. Pass 6: Blandat smått o gott! 🙂

Jag kan inte namnet på alla övningar så jag har lite små egna namn på dem för att komma ihåg namnet på dem. Hur som har jag väldigt stort fokus på rygg känner jag, eller ja – överkropp generellt. Äter gör jag direkt efter träningen, och innan träningen brukar jag alltid köra någon form av PWO – som står för Pre-Workout dryck. De jag kört hitintills är Rage, Jack3D och Mutant Mayhem. Det finns många som säger att man inte skall göra det, men jag känner att jag får ut mer av min träning och verkligen kan köra slut på mina muskler (oavsett om det är placebo eller ej…)

För att sammanfatta så tränar jag inte för att gå ner i vikt. Jag tränar för mitt välbefinnande – för jag mår verkligen bra när jag tränar! Märker direkt att om jag inte kan gå till gymmet så blir jag tröttare, och jag fungerar inte optimalt. Dessutom så är det så jäkla gott att äta efter träningen 😉

//F

….. en tub Majonäs på fickan!

 

God Afton Sverige!

Ja, smart va! Efter lunchen kom jag på den briljanta idéen att jag kunde vika in en bit av mayo-höljet och enkelt förvara den utstickandes från fickan. Okej, den skapar inte direkt en stil-ikon – men ack så praktiskt. Nästan lite IKEA över det hela.

Har varit lite off de senaste dagarna. Dåligt med sömn, och ytterst oregelbundna tider – men det ska det allt bli pli på nu. Förhoppningsvis kommer jag att vara kvar i Sverige under minst 2 veckor till, och sedan (kanske) väntar en veckas arbete i London. Dock är ingenting bokat, men det ska nog lösa sig. Får göra mitt yttersta för att slippa hamna i skit-mat-träsket igen. Dock är Heathrow en väldigt trevlig plats där det går att beställa det mesta. Åker ni dit kan jag rekommdera Ramsay´s restaurang där det går att blanda hejvilt och bestämma själv vad man vill ha. Förra gången tog jag en Entrecoté med vitlökssmör och dubbel ”portion” Bea-sås. Yummy.

Hur som, nu ska jag ta och laga mat. Har inte bestämt mig för vad, men det lutar åt kyckling faktiskt. Troligen med ett curry-sås gjord på… Ptja, curry och grädde. Plain and simple – and fatty!

Tjing,
Freddie