Hallå alla monsterdiggare!

Ikväll hade jag över Johanna, som precis som jag, är Norrlänning som sökt sig ner till betongdjungeln. Vad passar då inte bättre en ett Norrlandstema. På menyn stod bland annat Älgstek och Åkerbärspanacotta. För att binda ihop allt skaffade jag ett härligt Amarone-vin, och det gjorde verkligen succé!

Älgsteken gjorde jag väldigt enkelt igårkväll genom att steka på den så den fick yta, saltade och pepprade självklart. Sen var det bara in med stektermometern, och stoppa den på 58 grader. Sen var det bara att vänta, simpler then simplest! Har man bra råvaror så kan man inte misslyckas kort sagt…

Älgstek på en Tisdag? – Varför inte? 

Efterätten blev då en Åkerbärs-panacotta som var helt gjord utan socker. Jag använde;

3.5 DL laktosfri grädde
1 st vaniljstäng
2 suketter/sucrin
2 gelatinark

Efter det tog jag fram två stora glas, hällde 3 tsk Åkerbär som min kära moster varit så snäll och skickat till mig från de djupa Norrlandsskogarna. Och ja, det är riktiga Åkerbär, inte Allåkerbär! Sen lät jag grädden koka upp, tillsatte 2 gelatinark, skalade ur kärnorna från vaniljstången och hällde ner innanmätet + vaniljstången och lät det koka upp. Rärde runt lite och sen hällde jag ner det försiktigt i glasen. Sen fick dom stå och kallna i kylen över natten.

Resultatet? Ja…. Jag låter Johannas kommentar tala för sig – ”Freddie, nu kan jag dö lycklig!”

Mot sängen nu!

 

Tjing,
Freddie

 

