Hej Sverige!

Idag har jag lagat lite med i riktig LCHF-anda. Jag var förbi på till den lokala handlaren och köpte köttfärs och ett stycke benfri kotlettrad.

Jag började med kotlettraden, skar inte bort något fett eller annat, utan lade den bara i en ugnsfast form. Sedan gjorde jag en marinad på soya, vitlök och lite vitvinsvinäger. Ovan på det gjorde jag en peppar-rub på rosé-, grön- och svartpeppar som jag masserade in i köttet. Sen stoppade jag in min digitala SCHTEKtermometer (min kompanjon #1 för ugnsgriljering 🙂 )

Ét voila!

Efter detta ställde jag ugnen på 125 grader, och ställde in termometern på 75 grader som passar bra till fläskkött. Sen när den piper så är det klart och man plockar ut den. Om man ska äta den direkt efter tycker jag man kan stanna vid 73-75 grader, och sedan låta köttet vila i 10 minuter innan servering

Stekisen!

Efter detta gjorde jag en batch bantarbiffar på;

1 Kilo köttfärs
4 dl grädde
6 äggulor
Salt, Peppar, Vitlökspulver

3-4 minuter på varje sida. Vänder dem bara en gång. När det börjar rinna ut massa klägg så är de nästan klara. Sedan ska dom som köttet vila lite så de sätter sig 🙂

Medans de simmade runt där i fettet passade jag på att avnjuta ett glas rött – som verkligen förgyller matlagningen. Lyssnade även på min nya playlist som jag gjort i Spotify. Den hittar ni här ->>  Chilldill vol.2

Ett glas rött, riktigt bra!

Fortsatt trevlig kväll!

//Freddie

