Har kollat igenom en massa mediadebatter, inlägg och annat de senaste dagarna och jag följer litegranna den förra tråden – men nu har det utvecklats till något annat. Är det lite av den svenska avundsjukan som jag känner av när jag ögnar igenom artiklar som inte gör annat än att kapa oss som gillar LCHF och verkligen lyckats med det? Varför kan ingen ”expert” säga precis som det egentligen är – att LCHF fungerar – och att man kanske är lite osäker på vad de långsiktiga konsekvenserna kan vara – men att man undersöker det?

Vad hände med att kunna sätta saker i perspektiv och kanske uttala sig lite mer nyanserat? Eller går inte det? Är vi så ”matade” att vi måste få i oss ”rena fakta” från tidiningarna och inte alls kan tänka efter själv?

Jag är inte forskare, men jag skulle nog kunna sammanfatta detta bättre än dom flesta när jag kollar igenom vad som skrivs om de långsiktiga konsekvenserna. Jag exempelvis vet vad min fetma hade orsakat för konsekvenser om jag fortsatt på min +40-kilosbana. Jag hade dött. Pang boom. Hade jag fått se en dag på min pension hade det varit bra, och hade jag passerat 55 så hade jag nog hoppat och jublat. Korrigering – jag hade inte hoppat för mina knän och leder hade nog varit så utslitna att jag knappt kunnat röra mig utan att känna smärta. För att inte tala om vägen fram till 55! Hur hade det sett ut? Vad hade jag haft för livskvalitet – inget? Nä, min sista år i livet hade nog varit som att ligga i kuvös – fast i min egen kropp.

Varför talar ingen om detta? Jag är ett exempel på att detta fungerar. Ibland önskar man nästan att kloningen tagit fart så de vid min 27-årsdag kunnat klona mig, sära på min genetiska kopia och låta han fortsätta den gamla självdestruktiva dieten på pizza, snabbmat och annat skräp – och sedan monitorera oss tillsammans. De hade troligen fått några års bra studier, iaf 20-25 år innan min klon rasat ihop pga överansträngt hjärta eller annat som dagens skitmat som de flesta tjockisar och pre-tjockisar stoppar i sig. Hoppas att ni fattar min poäng. Kort sagt spelar det idag ingen roll om en läkare hade sagt att jag kommer att dö vid 75 pga LCHF – för jag vet att det redan är 10-20 år mer än vad jag hade tidigare – och livskvaliten som varit mellan nu och dödagarna fyllda av så mycker mer än vad det hade varit på en kolhydratsbaserad kost.

Så varför bara inte säga precis som det är? Ni vet att övervikt leder till förtidig död och minskad livskvalité – det kan ni inte förneka. Och ni vet om ni kollar till oss som är feta/överviktiga att LCHF hjälper oss att bli av med just detta. Så varför tar ni inte av Er hatten, bockar och bugar – och börjar forska i varför det kommer sig att näringslära som idag anses korrekt kanske inte stämmet?

//Freddie

