Hey!

Nu är det officiellt semester i två veckor vilket kommer att bli riktigt riktigt skönt. Jag kommer att dra iväg nu på Måndag på 3-4 dagars semester med min kära mor till att börja med, och nästa Lördag så blir det att dra ner till Marocko för lite sol och bad. Har tagit det väldigt lungt hela sommaren med resandet, primärt för att jag inte haft någon semester (valt att inte ta ut något först nu) men även för att jag inte velat bryta upp från mitt dagliga gymmande.

Veckan har annars gått i syndens tecken skulle man kunna säga, men synd är bra ibland – i vissa mängder. Jag har bland annat rökt både cigarr och cigariller. Passade även på att ta en bakelse då en god vän fyllde år. Det var gott, men så var det också det enda. Kosten i övrigt har bestått av biffar, charkuterier och parmesanost hela veckan. Nästa vecka kommer jag att laga all mat själv då jag kommer att spendera den (3 dagar) i en husbil neråt södra Sverige.

Igår var även en riktigt rolig kväll. Hade över en vän och vi spenderade kvällen med två flaskor vin, en Campolieti Ripasso och en Appassimento Rosso Veronese. Den sistnämnda var en riktig höjdare, men inte att förglömma Ripasson som är klockren. Båda flskorna kostar runt 80:- per styck vilket är som hittat. Till detta gjorde jag en antipastotallrik med mortadella, choritzo, parmaskinka, feta, parmesan samt kalmatioliver. Är riktigt trevlig att sitta på balkongen, småsnacka lite på salt skinka, tugga lite parmesan och prata om livet. Vi pratade även timtals om kost och träning, samt var vårt samhälle är påväg. Vi var överens om en balanserad kost, men delvis oense om vad den skulle baseras på. Balanserad kost för mig är inte samma sak som balanserad kost för andra kort sagt 🙂 De flesta utgår från tallriksmodellen, men den fungerar inte för mig alls överhuvudtaget. Det är den som gjort mig fet skulle jag nog tänka mig, det och att kosten i många hem utgår från potatis, pasta och ris – och andra varienter av föregående i processad form (läs pulvermos etc.)

Jag använde kanske lite starka ord när vi började prata om barns kosthållning, och det är egentligen ganska tabubelagt – för det du indirekt säger till en mamma eller pappa som ger sina barn pulvermos, färdigköttbullar, Dennis-korv och avslutar med glass och BOB-sylt är en massa processat skit. Dessutom steker många i stekmargarin / flytande margarin vilket är helt sjukt. Jag kallade det iaf förklädd barnmisshandel, och det står jag för. Det finns inget som rättfärdigar att man ger ens barn sånt skräp. Visst, jag hade kunnat säga att det är okunskap eller annat – men i ärlighetens namn så tror jag inte att många egentligen bryr sig – när tror ni de kollade vad som egentligen finns i köttbullarna? En snabb sökning på Google ger att de färdiga kötbullarna som i princip är vanligare än riktigt smör i kylen består av 60-70% kött (tror ni det är från bra bitar??), och resten – det vill säga en tredjedel av det som man stoppar i sig är bland annat;

– Potatis, Potatismjöl, Potatisfiber
– Druvsocker, Socker
– Jästextrakt, köttbuljongextrakt
– Stabiliseringsmedel

Direkt när jag läser detta så tänker jag på vad jag brukar göra mina köttbullar på. De innehåller antingen köttfärs eller ibland 2 delar nöt och en del fläskfärs, äggulor, grädde och kryddor (salt, peppar, cayenne och ibland lite hackad vitlök). That´s it. Varför kan man inte göra sådan köttbullar? Det tar 15 minuter att whippa ihop allt – och jag kan garantera dig att de slår vilka köttbullar som helst som man kan hitta i frysdisken. Och vet ni vad – DOM GÅR ATT FRYSA NER! Förstår inte vad problemet är. Folk klagar på att dom inte har tid att laga mat. Det är så jobbigt, måste hämta på dagis, haft en stressig dag på jobbet. Seriöst? Alla har sådana dagar – vad skiljer er från oss andra som lagar maten från scratch? Kort sagt – vi bryr oss. Verkligen. Vi bryr oss. Och att tiden inte skulle räcka till – ursäkta min franska – men det är bullshit. Skippa söndagsmatineén och laga mat istället. Frys in om du så vill. Gör familjen delaktig. Varför inte? Både din kropp och dina familjemedlemmars hälsa kommer vara dig evigt tacksam. Så i slutet av dagen handlar det bara om prioriteringar. Tänk vad ni hade kunnat laga på all den tid ni lägger i soffan framför TVn…

Nu ser jag även från många håll att tillverkarna av halvfabrikat har börjat kämpa för att sänka ingredienserna i deras produkter – vilket kanske låter bra – men varför ska man ta det näst bästa? Nä, kika in i kylskåpet och frysen. Kasta allt i form av margarin, ketchup, färdigmat etc. Det är rent och skärt självplågeri – och en sak till – om du är ensam familjemedlem som äter ex. LCHF men inte resterande familj, och du vet ex. att margarin inte är bra. Grundtanken här kommer inte alls från LCHF. Det är inte någon som ”kan LCHF” som säger det. Det är kort sagt skit – så de övriga i familjen ska inte heller äta det. Kasta syltburkarna med gelatinaktig sylt, åk ut och plocka bär eller köp färska bär på torget – koka egen sylt om ni behöver det.

En av de största vinsterna med LCHF som jag brukar säga till folk efter de kört sitt provheat i LCHF (även om de inte fortsätter) är just att man får en helt annan syn på vad man EGENTLIGEN stoppar i sig. De flesta brukar börja reagera över vad de egentligen köper, och även om de går tillbaka till kolhydratskost så blir de mer medvetna över sina inköpsval. Ja, det kanske kostar lite mer – du får det du betalar för i de flesta av fallen. En av mina kollegor som jag hjälper komma igång med LCHF och gymmande hade en fundering hur han skulle förklara för sin fru som kommer hem ikväll – just hans val med LCHF och annat. Orolig över vad hon skulle säga när hon öppnade kylskåpet och såg naturliga varor och riktigt smör. Förhoppnigsvis blir hon jättelycklig tänkte jag – men så kanske inte är fallet. Men precis som här – finns det verkligen någon människa som kan sätta två produkter bredvid varandra – kolla på innehållsförteckningen där den ena varan är ex. Dennis-korv och den andra en korv som är tillverkad några mil från bostaden — och på fullaste allvar säga ”Dennis kör vi på!”. Jag tro inte det, och om så skulle vara fallet så är nog Dennis-korven det minsta problemet…

Förresten, visst ni att Dennis-korv som är ett unikum i svenska barnfamiljers hem innehåller Gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, bindväv från gris, fett från gris, salt, antioxidationsmedel E325:E300, druvsocker, blodprotein från nöt och gris, potatisfiber, lök, köttbuljongextrakt, jästextrakt, kryddor, konserveringsmedel E262:E250, rökarom

För att summera: Bara 1/3 är kött – resten är skit…

Kollar nu vidare efter just margarin som tyvärr har intagit många svenska kylar runt om i landet. Jag hittade en intressant text där bland annat följande finns att läsa;

De fetter som används i margariner kommer delvis från inhemska källor och delvis från en svåröverblickbar internationell marknad. Inom margarin och fettindustrin används lösningsmedel i olika sammanhang, t ex vid extraktion av oljor ur frön eller vid s k fraktionering av fetter. Vidare innefattar industriell framställning av sojaprodukter normalt användning av lösningsmedel.

I Sverige används i huvudsak extraktionsbensin (hexan) i dessa sammanhang, meninternationellt finns en rad andra lösningsmedel i processerna. Enl en inventering gjord av ”Codex Alimentarius Commission” används även cancerframkallande lösningsmedel som
exempelvis: trikloretylen och metylenklorid. Lösningsmedlet 2-nitropropan (på cancerlistan) kan också förekomma, men i Sverige avbröts denna användning när vi gick med i EU. Då både färdiga produkter och råvaror ingår i en icke överblickbar internationell handel, kan man på förhand inte veta vilka kemikalier som finns i margariner och matoljor på butikshyllorna.

Ett anmärkningsvärt förhållande är att matoljor får fraktas i båttankar som tidigare fraktat
kemikalier. En lista med ”Accepable Previous Cargos” anger ett hundratal kemikalier och lösningsmedel som sedan kan finnas som föroreningar i matfettet. Livsmedelsverket har uppmätt förhållandevis höga halter av lösningsmedlet hexan i margarinerna ”Milda” och ”Nytta/Becel” från tillverkaren Van den Bergh Foods AB.

Hela texten finns att läsa på denna länk

Jag kan varken bekräfta eller dementera ovanstående, men det är flera referat till studier som påvisar just ovanstående, så jag skulle säga att sanningshalten verkar hög/pålitlig. Men nog om detta nu, för nu måste jag sova så jag orkar upp imorgon.

Morgondagen ser ut som följande;

10.00 Rise and Shine!
11.30 Inhandling av ett gott rött till kvällens festivitet
12.00-14.00 Gymmet
14.15 Lunch på jobbet för att summera ihop utlägg och debiteringsunderlag
18-> Festiveterna börjar!

Woho – Godnatt Sverige!

//Freddie

