God afton Sverige,

Nu har jag då börjat med fakirandet. Jag inledde dagen med lunch då jag inte var så speciellt hungrig på morgonen. Åt dock två kapslar Omega3-olja som jag kommer att ta 3 gånger per dag och ett stort glas vatten. Fick även i min en kopp te innan lunchen – som bestod av biffstek med bea-sås. Flottigt värre! 🙂

Efter jobbet tog jag en rask promenad hem för att hämta min backpack, och sedan bar det av mot affären. Har börjat ta med mig väska + bärväska i tyg för då slipper jag både påsmärken i händerna efter kassarna, samt att jag blir lite mer miljövänlig. Som handen i handsken! Jag investerade idag i 3kg  blandfärs (50/50), 2 st 12 pack ägg samt 0,5 liter laktosfri grädde. Jag gjorde bara en halv batch (1.5kg kött) av något som skulle kunna lika bantarbiffarna. Visst, jag hade kunnat ta i mer grädde och köra 2 delar fläsk och 1 del nöt – men detta receptet passade perfekt. Normalt sett brukar smeten bli ganska kladdig, nästan lite rinnig. Det finns säkert något superbt sätt som jag inte klurat ut som får köttsmeten att bli fastare. Jag orkar dock inte forska i det nu, utan kör på känsla 🙂

Här följer en liten snabb lathund för dig som funderat på att testa biffarna 🙂

Steg 1: Köp ingredienserna! 

Blandfärs – 3kg
Ägg – 12st (per 1.5 kg kött)
Vispgrädde – 2.5 dl per 1.5kg kött
Kryddor (Jag tog svartpeppar, salt och vitlökspulver)

Steg 2: Blanda ingredienserna! 

Låt det sedan stå och dra i 10 minuter….

 

Steg 3: Forma biffarna 🙂 

Doppa tassarna i kallt vatten innan du formar dem så klibbar det inte så fasligt 😀

 

 

Steg 4: Stek dom små rackarna (i riktigt smör såklart!) 

Det kommer att puttra o bubbla ganska mycket. Steker dom någon minut på varje sida.
Jag vet inte hur länge – en talang som jag fått från mina föräldrar är att det brukar bli bra när jag gör det 🙂 Mitt sjätte fettsinne kanske? 😉

Resultat!

Det är 13 på bilden – men jag hade då redan ätit två stycken till middag 🙂

Gick även in på MinMat.net och räknade ut ungefär vad jag skulle få i mig på en måltid, och det ser ut ungefär såhär;

Tycker det ser riktigt lovande ut!
Hade inte grädden varit med så hade det inte varit några kolhydrater öht. Ratiot är helt okej 75% Fett, 24% Prot, 1% Kolisar.
Kanske lägger till en klick smör när jag äter dem om jag ska lyxa till det lite 🙂 På detta sätt kommer jag att ligga på ungefär 1500-2000 kcal per dag – och det tror jag kommer gå som på en dans 🙂

Kommer även att kolla mina Ketostixvärden i slutet av veckan då jag i dagsläget INTE är i ketos.

Godnatt Sverige!

