You are currently browsing the monthly archive for juni 2011.

Hej!

Blev VÄLDIGT sent ikväll då jag haft fullt upp att prata i telefon, samt gett lite tips till en gammal studiekamrat som också skall börja med LCHF. Kul! Hursomhelst så är jag nu inne på mina sista två bantarbiffar, så kl 23 började jag med att ta fram 1.5kg kött, 12 ägg och 2.5 dl vispgrädde. Nu är det snart klart och jag ska skynda mig i säng. Blir nog att ta lite extra sovmorgon imorgon. Kommer bli skönt. Hursomhelst knäppte jag en liten bild för att visa mitt biff berg.

Och förresten, yrseln är nu borta – och Ketostixen visar att jag ligger på näst sista steget på mätstickan – dvs. snart är jag i Ketos! OOOPAH! På Söndag blir det invägning igen – och om jag skött mig RIKTIGT RIKTIGT bra så kommer det att visa 2-siffrigt. Jag har inte vägt det sedan jag gick på högstadiet – dvs. 14-15 år sedan. Helt sjukt!

En liten peppbild måste jag också lägga upp. Taget i Februari, samt för två veckor sedan… Det syns!

 

Nu måste jag vända biffarna!

Hej Sverige!

Freddie här, en väldigt trött Freddie. Normalt sett brukar jag vara full av energi, men både igår och idag så har jag inte alls varit så speedad som jag brukar vara, och haft stundtals yrsel. Jag vet inte om jag får i mig för lite mat/näring – kanske borde jag öka på kosten? Jag drog som sagt tidigare en kort uträkning på minmat.net och ser då att jag kommer att ligga mellan 1500-2000 kcal per dag. För att vara riktigt ärlig så var det nog närmare 1500-1600 kcal.

Missförstå mig rätt nu, men jag räknar inte kalorier – utan kollar bara av rent experimentella själv ungefär vad jag får i mig, för att sedan kunna använda det vid utvärderingen efter någon vecka. Sen är det alltid bra och roligt att kunna gå tillbaka till resultaten och kolla.

Tror även att det kan ha att göra med att min kropp kom otroligt ur fas förra veckan då jag plågade den med både kolhydrater, alkohol och väldigt lite sömn. Dessutom var allt på en oregelbunden basis, och inte som kroppen själv ville ha det. Så ikväll blir det att gå och lägga sig i tid. Normalt sett sover jag bara ungefär 6 timmar per natt, men jag tror nog att jag ska ta och öka upp det till 8.

Som sagt tror jag att jag måste börja se över min sömncykel. Det är, och har alltid varit, väldigt oregelbunden. Inte bra! Vad mer. Jo, jag testade imorse med ketostixen, men de gav inget utslag, men jag bör nog få ett positivt resultat innan veckan är över. Som sagt det om yrseln så kommer det endast när jag är på gymmet. Kanske tar jag i för mycket som jag sa tidigare. Vet inte, men kroppen säger som stopp. Var även tvungen att sätta mig ner tidigare idag pga. detta. Men jag ska låta det gå några dagar, och är det sen så att kroppen strejkar så måste jag ändra på något.

Jag märker att jag äter mindre på fakir. Både mångden mat vid varje måltid, men även antalet mål per dag. Jag blir mätt och belåten på mina två biffar per servering – och vatten bokstavligen talat pumpar jag i mig litervis varje dag. Har alltid en flaska med kallt vatten på mitt skrivbord på jobbet, samt hemma på vardagsbordet som jag klunkar runt på.

Däremot känns detta inte alls som den omställningen som det var precis när jag började med LCHF. Det som jag går igenom nu är inte alls av samma magnitud. I början var illamåendet mer konstant första veckan. Det här kommer som i vågor – helt otippat.

Ska googla runt lite och kolla om jag hittar något liknande som jag kan härleda till yrseln. Kan vara lågt blodtryck – förvisso – och det känns exakt som det när det snurrar till. Hade det tidigare när jag vägde som mest och ställde mig upp för hastigt, men det har nog varje tjockis någon gång varit med om. Säkert vanliga dödliga också för den delen.

Summa sumarum så tänker jag iaf köra vidare med Fakir-dieten. Kanske tillsätta mer mat , vilket går emot mina principer – för jag är inte hungrig! Men vi får se som sagt. Blir det inte bättre så lägger jag till något. Hjälper inte det så blir det iväg till farbror doktorn som får kolla varför min kropp spökar med mig.

För att sammanfatta iaf så har de 3.5kg som jag gick upp under semesterveckan med massa kolhydrater nu farit bort. Jag vet, var en väldigt dålig människa under den veckan – men jag tror sånt kan vara viktigt också. Dels för att jag inte ska känna mig kedjad vid något – men framförallt för att påminna hjärnan om att kroppen inte alls vill ha kolhydrater. Då tar jag hellre det och står stilla på vägen i en vecka och sedan kommer tillbaka superpumpad, full med energi och motivation att kämpa vidare! Vilken dag som helst…

Men, superpumpen får vänta några dagar. Just nu behöver jag bara få sova så jag kommer i fas igen. Sen kan jag unna mig att kuta runt som hackehackspett på speed och truddelutta på olika visor som fastnat i mitt norrländska lilla huvud.

Mot sängen!

//Freddie

 

———-

 

JUSTE!

Om ni har några bra tips, länkar eller annat som skulle kunna hjälpa mig så är jag evigt tacksam!! Även ideer eller andra synpunkter om jag ska ändra något mottages med varm hand!

God Afton Sverige!

Idag var då andra dagen på fakirperioden, som jag skall försöka att upprätthålla i 6 veckor. Det kommer att bli problematiskt med vinet, så vi får väl se hur det går. I övrigt har jag idag ätit totalt 4 av biffarna som jag lagade till igår. Ni missade väl inte min lilla lathund till en säker viktnedgång? 😉

Hursom startade jag dagen med ett stort glas vatten och två kapslar Omega 3. Går så mycket enklare när man dricker vatten till, annars kan det komma en lätt laxig smak i munnen – och det gillar vi inte! 🙂

Sen blev det några timmars arbete fram till lunchen då jag tog min väska och traskade iväg till gymet. Tror inte att jag sagt det tidigare, men jag tränar nära mitt arbete på Sveaplan i Stockholm. Väldigt skönt gym som jag varmt kan rekommendera. Trevlig personal, och väldigt opretantiöst för den som har den inställningen. Passar mig som handen i handsken. Gymet heter Planet Fitness och rekommenderas varmt som sagt!

Jag brukar alltid börja med uppvärmning på CrossTrainern, och det brukar bli runt 8 minuter – ibland 10 om jag känner mig ungdomlig och spänstig. Börjar ju som sagt komma upp i åren – halvvägs 57 för att vara mer exakt! Efter det brukar jag köra två muskelgrupper åt gången, och ben separat. Detta då mina ben redan får en massa träning och när jag väl kör slut på dem så ser det ut som att jag haft 7 svåra nätter när jag lunkar tillbaka mot omklädningsrummet 🙂 Arg ser jag tydligen också ut att vara efter benpassen – men skenet bedrar. Världens nallebjörn som Carro brukar säga 🙂

Idag blev det iaf Biceps och Triceps. Brukar kombinera lite, men det jag älskar mest är något som på fikusspråk kallas för Superset med , som i detta fall, antagoniska muskler. Betyder kort sagt att musklerna drar åt olika håll – ex. biceps och triceps. Och när man pratar om Superset så tar man först en muskelgrupp, går direkt över till nästa grupp direkt efter. Kombinerar man detta så blir det ex. 1 set biceps och direkt över till 1 set triceps. Efter detta får man vila 🙂 Det finns garanterat någon bättre förklaring på ovanstående, men jag sticker inte under stolen med att jag är helt novis – men frågvis! 🙂

Det enda negativa under dagen var att jag kände en viss yrsel – och detta var i kombination med träningen. Kanske tog jag i för hårt? Jag vet inte, men det gick över fort och jag såg till att vila i någon minut när jag väl kände det. Så slutet gott, allting gott.

Just nu sitter jag iaf ute på min balkong ( älskar den! ) och lyssnar på den danska gruppen Saybia, bloggar lite som ni kanske kan se/läsa och njuter av en underbar kväll i Vasastan. Med mig har jag min nyinköpta MacBook Pro som jag lovade mig själv att köpa under sommaren för att jag lyckats såhär långt. Den är dessutom perfekt att skriva, blogga och redigera med. Klockrent!

 

Trevlig kväll!

//Freddie