Hej,

Idag kom jag att tänka på en ganska konstig sak, så jag har nu skaffat en kategori för just det som är konstigt. Det jag tänkte på var allt det här med jojo-bantning. Jag har en bekant till mig som on/off kör pulverdiet i någon vecka – går ner något kilo – och sedan fortsätter precis som vanligt igen. Har inte frågat så mycket mer ingående, men gav en liten hint om att det kanske inte är rätt sätt att göra.

För tänk logiskt. Ditt mål är att gå ner i vikt, och må bättre. Det måste väl det primära målet vara – MEN – du är inte redo att göra någon förändring. Du vill leva som du alltid gjort, men du vill gå ner i vikt – utan att ändra något. Det är sån missklang i det så det sjunger om det!

Mångas argument brukar vara ”måste ner några kilon inför….” och sedan pratar dom om strandsäsongen, komma i några kläder som idag inte passar inför en kommande fest – och sedan svälter de ihjäl sig. Nä Sverige – idag tycker jag att vi slår ett slag för långsiktighet!

Jag menar — Varför inte säga att man ska komma i form inför resten av sitt liv. Hade inte det varit lite bättre? Och sen kastar man bort alla temporära lösningar som ex. svältdieter som Nutrilett. Jag har för skojs skull kollat på deras sida – och enligt dem skall jag göra följande utifrån min vikt;

Jag kollade sedan igenom innehållsförteckningen för Quick Weightloss, och produkten innehåller — HÅLLER NI I ER ?! — 44% kolhydrater! Och huvudingredienserna är sojaprotein, fruktos, sojafiber. Nu kan vi verkligen snacka om att blodsockret kommer att åka mer bergodalbana än en bergodalbanekåt på Six Flags. Men vidare då… Det andra jag ”ska äta” är deras Hunger Control Bar som mellanmål , för läser man mellan raderna står det ”för ditt blodsocker kommer ligga på max, och då du inte får i dig det du behöver så måste du moffa i dig ännu mer skit för att kunna prestera”.

Bars´en innehåller också dom hiskeliga 44% kolhydrater där huvudingrediensen är Fruktos-glukossirap som är det mest vidrigaste (och billigaste) skiten du kan stoppa i munnen. Undra just varför dom tar det? Ex. såg jag en dokumentär om just kost där dom tog upp fenomenet High fructose corn syrup och att det är billigare än socker. Med risk för att bli klassad som konspirationsteoretieker har jag skissat upp en liten formel för hur folk kommer att fortsätta att förstöra sina liv och bli ännu fetare;

High fructose corn syrup >> Billigare än socker >> Mer pengar över till PR/Reklam/Utökning av sortiment >> Större konsumption >> Lägre priser på produkterna >> Ännu större konsumption >> Ännu större dödlighet.

Vill inte frångå mitt annars normalt vänliga jag, men sådana här saker stör jag mig verkligen på. Något annat som jag tänker på är vilka som kommer att drabbas av detta – och det är tyvärr många som har det sämre ställt. Bland annat såg jag i samma dokumentär att de hade räknat ut hur mycket energi som du kunde få för en dollar i USA. Gissa vad det bästa var; Produkter med högt innehåll av Fruktos-glukossirap.

Nä, nu ska jag gå och avnjuta en RIKTIG viktvän – En nygrillad Entrecöte med massa Bea.

Puss på er!

