God kväll Sverige!

Sedan ett par veckor tillbaka så har min kusin hakat på LCHF-kosten och käkar nu en ketogen kost. Om jag inte missminner mig har han gått ner 3-4 kilo och droppat en-två storlekar på jeansen. När jag pratade med honom idag så berättade han att han fick på sig ett par felköpta jeans, som tidigare inte gick att få på. Det är är precis sådana här saker som verkligen värmer i hjärtat att höra.

Innan jag fick med honom på mitt lilla överviktsuppror var jag tvungen att tjata. Tjata tjata tjata!  Men nu kör han på hårt, och jag är riktigt stolt över honom. Det är dessutom extra roligt att få med sig någon som man står nära. I början ringde han och skickade MMS på kött etc. ”Freddie, kan jag köpa det här??” – och att sedan höra han ringa och skratta över maten som han gör, och att det verkligen fungerar…. Blir så varm om hjärtat!

Jag har en stark övertygelse om att man hjälper sig själv genom att hjälpa andra. Kanske beror det på att min kära far är lärare och att jag fått det sedan barnsben – jag vet inte riktigt? Men att prata om saker öppenhjärtat har hjälpt mig en massa. Jag skäms inte längre för att prata om vikt eller övervikt eller andra saker som tidigare fanns i mitt vokabulär, MEN som var extremt tabubelagt.

LCHF är så mycket mer än att bara gå ner i vikt!

Det finns bra sätt att äta, och dåliga. Kalla det LCHF, kalla det något annat. Jag tror iaf att om det är något som de kommer att ta med sig, om de testar en ketogen kost, är vad de stoppar i sig. Kollar på förpackningarna och kan se att saker inte är bra, eller tvärtom om – bra att äta. Det handlar om bra råvaror, försöka att utesluta halvfabrikat – och helt se bort från helfabrikat som färdiga rätter, ”pling-mat” – dvs. mikromat – och i slutändan börjar bry sig mer om vad de stoppar i sig.

Jag är väldigt liberal. Liberalt både politiskt och i det vardagliga livet. Jag älskar att ha flera val – men tyvärr så är det nog en av de delar som verkligen gjort att jag blivit så överviktig/fet som jag är idag. Som jag skrivit tidigare så valde jag alltid den snabba/enkla vägen. Allt skulle gå snabbt!

Idag inser jag att det enda som var snabbt med den kosten (plingmat, fast food, godis, läsk, mycket potatis/pommes etc.) var vägen mot diabetes eller kanske kistan.

Några avslutande ord till de som är eller ligger i riskzonen för att se ut som jag gör;

Snälla, tänk på din framtid. Det du håller på med är självplågeri. Vänd din kost, gör medvetna val. Det du göra idag är fel, och börjar du ransaka digsjälv kommer du inse att du kan må så mycket bättre. Du kommer att få; mer energi, ökad motivation oavsett vad du tar dig ann, få extrema boostar då du uppnår mål och framför allt en ökad självkänsla och självkännedom. Det jag förespråkar är inte mer än en omläggning av din kost. Det är inget piller, ingen svältkur, men inte heller något enkelt;

x Du kommer att må skit i början
x Du kommer fler än en gång fråga digsjälv – Vad fan håller jag på med?!
x Du kommer att bli ifrågasatt

Men…. Du kommer också att förhoppningsvis leva längre, kunna leka med dina barn/barnbarn och vara den personen (både på insidan och utsidan) som din övervikt idag så väl kamouflerar.

//FatBoy

PS. Om någon ifrågasätter ditt kostval – gör som jag – säg ”Jag tål inte kolhydrater – dom gör mig fet!

