God afton Sverige!
Idag är det Måndag och första arbetsdagen på veckan. Har varit en ganska intensiv dag, men den har ändå flytit på ganska bra måste jag säga. Hips vips var klockan 17 och hemgång. Ikväll har jag lyssnat på massa bra musik och läst Ferry Food som äntligen hade kommit in på lager igen.
Innan jag satte mig ner för att läsa boken kastade jag in en benfri kotlettrad i ugnen som jag köpte igår.
Jag stekte först köttstycket så det blev en fin yta på den, speciellt på fett-sidan som jag sedan snittade.
Om ni kollar på bilden ser ni snittytan på ovansidan. Det blir som fett-flakes efter som man kan knapra på 🙂
Klart! Ser kanske så aptitligt ut, men döm inte boken efter omslaget! Den blev riktigt god (innertemp på 72 grader)
Till detta åt jag en dressing gjord på Creme Fraiche, Pepparblandning, Dijonsenap och lite dragon. Blev lite bea-karaktär på den. Smaskens!

Men åter till Ferry Food. Innan jag börjar, ska jag säga att jag kommer att ge den en chans, men jag blev faktiskt inte speciellt imponerad. Tyvärr Björn verkar din bok vara lite för cash cow och av vad jag kan se ett enkelt sätt att mjölka lite pengar ur den ”heta” LCHF-debatten som pågår för fullt i media. En tredjedel av boken står det bara om Björn och det känns lite pretantiöst, och för en tjockis som jag som inte är ett dugg sportintresserad blir det ganska mycket tugg. Fast någon som är intresserad av sport, och av Björn som idrottsman ger det säkerligen en kick i rätt riktigt – så det får du kudos för.
Recepten då. Ganska mycket äggrätter, och det känns lite som en skiva som satts på repeat. Sen finns det å andra sidan recept som verkar väldigt intressanta, som ex. en paj, grillade rätter och oxrullader. Mycket av temat på recepten är vilt-recept med råvaror såsom ren, älg, ripa – och detta känns mer som fredagsmat för majoriteten av Sveriges befolkning. Jag vet inte ens var jag kan köpa Ripa här i Stockholm, och jag vet inte ens om jag vågat laga det för det lär knappast kosta falukorv?
Så första betyget  är 2 fetto av 5 möjliga. Däremot skulle jag rekommendera den till nybörjare, alternativt till någon i omgivningen kategorin som gärna velat börja med LCHF men inte börjat, för på det sättet tror jag definitivt att Björn kan hjälpa att motivera när de kan relatera topp-prestationer med en ketogen kost.
God afton!
//FatBoy
