Dom som känner mig vet att jag är barnsligt förtjust i ett gott rött – gärna Amarone- eller Ripasso-viner, men det är ett h*vete att hitta kex, eller bara ett knäckigt bröd som innehåller <= 5 gram kolisar / 100, eller inom någon slags resonlig gräns. Har testat Finncrisp tidigare, som jag bokstavligen älskar smaken på, men jag kan inte mer än äta en halv pga. kolisantalet i den. Tro mig, jag har testat. Inte värt det!

Så vad gör man åt saken? Men gör egna. Har googlat runt lite och hittat recept/inspiration och sedan har jag lekt mig fram och testat. Det finns säkerligen något recept som är snarlikt, men inte som detta tror jag faktiskt. Jag använder mig iaf av (för att göra en plåt med kex/crisp);
3 Ägg
3-4 msk olivolja
2 msk Fiberhusk/Phsylliumfrön
1.5 dl krossat linfrö
0,5 dl linfrö
1 dl solrosfrön
2 dl vatten
En sprutt citronjuice (Norrländska för skvätt, typ 2 tsk?)
Ugnen ställer du på 125 grader, gräddtid 15 + 10 min

PS. Påsarna ”kostar gratis” och finns på ex. ICA. Kika efter märket RISENTA!

Steg 1: Ta fram fröerna. På bilden finns inte solroskärnorna med, men dom finns där 🙂
Steg 2: Ta en skvätt olivolja i en panna och rosta solroskärnorna så de får färg + karaktär (gyllenbruna!)
Steg 3: Hacka sönder solroskärnorna lite grovt sådär
Steg 4: Vispa ihop ägg och olivolja så det blir en bra sörja.
Steg 5: Tillsätt alla fröer + vatten. Låt nu smeten stå o dra 15-20 minuter. Tillsätt sedan lite mer vatten om den är för fast. Ska vara som en rinnig gröt ungefär. Låt sedan dra 15 minuter till.

Efter detta tar du smörpapper på en plåt och häller ut den så det blir 4-5mm tjockt täcke över hela plåten.
Ugnen ställer jag på 125 grader och stoppar sedan in den där.
Steg 6: Nu har den varit i ugnen i 15 minuter. Ta ut den, skär till rutor , eller cirklar om du hellre vill det 😉 –
och sedan tillbaka i ugnen i 10-15 minuter tills den får rätt koncistens. Lek dig fram!


Steg 7:

Och detta är det viktigaste steget!!

***** NJUT *****
….och gärna med din älskade vid din sida, och ett glas rött vin.
God natt!
//FatBoy
