Hej!

Ikväll var det så dags. Har inhandlat en massa lunchboxar från IKEA . Köpte deras 365-serie som jag tycker fungerar helt OK. Köpte tio till antalet och det satte mig bakåt knappt 200 kronor – klart värt det!

Sen traskade jag ner till Lidl för att köpa fläskfärs och nötfärs, fast det var slut av båda. Nåväl, tillbaka mot ICA på Sveavägen och där köpte jag ingredienserna för bantarbiffarna som ni ser på bilden nedan;

Ingredienser för mina bantarbiffar;
800 gram nötförs
3kg Fläskfärs
1 liter laktosfri grädde
38 ägg-gulor (köpte 42 men spillde ut 4 gulor)
Kryddor (Paprikapulver, svartpeppar, dijonsenap, basilika + 70gram creme bonjour basilika/tomat som jag hade kvar i kylen, pesto)

Jag gjorde två stycken laddningar. Första laddningen var med hälften av allt kött + 0,5 liter grädde + hälften av äggen. Kryddade med svartpeppar (nymald från kvarnen – stor skillnad!), paprikapulver och et rågad matsked dijon. Andra batchen blev med creme bonjour, svartpeppar samt en rågad tesked pesto.

Modiferade receptet från skaldemans bok som låg till grund. Det jag gjorde var att jag tog med nörfärs samt mindre grädde (blev för kladdigt att köra 1 liter grädde per kilo kött. Hade inte fungerat , inte i mitt kök iaf. Isf tar jag hellre en gräddsås till efter.

Inspiration hämtades från SSS bok – GI-n0ll! Bra bok som ni kan köpa här!


Hittade denna fläskfärs på ICA som kändes helt rätt. Tycker om man personer på förpackningarna, känns som att vara o handla på deras gård då! 🙂

 

Blev en hel del ägg-delande 🙂

Smeten efter allt är färdigblandat!

 


Lite stekyta innan de åker in i ugnen…. Allt blir roligare med ett glas rött!

 

 

 

Skjuts in i ugnen!

 

Klara!

Ner i låda och sen in i kylen – perfekt!!

 

Har precis testat en och de vart kanongoda – och enkelt att göra såhär en söndagskväll med ett glas vin i handen 🙂

Godnatt

//FatBoy!

