God afton Sverige!

Som jag nämnde tidigare så kommer jag att börja köra ”Fakir”. Jag har sökt runt en massa, och som vanligt är det vännerna på KIF som levererar. Gjorde en enkel sökning och hittade en massa matnyttigt. Resultatet av sökningen får ni om ni klickar här.

Stillsam meditation eller plågsam sysselsättning – Fakir kan betyda mycket.

Jag är väldigt teoretiskt lagd av mig – behöver veta do´s and don´ts. Efter lite sökningar, ex länken ovan, satte jag mig ner igår och började läsa igenom Sten Sture Skaldemans bok GI-NOLL . Det var en lättläst bok, precis som SSS tidigare böcker (äger alla utom svampboken). Dock har jag börjat gilla svamp – så jag kanske köper den också 😉 Om inte annat så för att stödja SSS och hans framtida arbete för ett friskare Sverige!

Nog om det – Det är ju fakir som vi ska prata om! Egentligen vet jag inte så mycket om vad jag pratar om när jag hör det namnet. Som bilden ovan tänker jag mer på en människa på spikar, men som efter ett tag hittar ett inre lugn – en inre frid – och i mitt fall troligen ett tvåsiffrigt resultat på vågen och ett mer balanserat liv! Det är väl ungefär det jag strävar efter. Primärt dock balansen, vikten är sekundär om jag är och mår bra – fast inte så långt efter 🙂

Jag kommer iaf att köra efter Skaldemans ”50+” . Sett till siffran ligger jag på ”35+”, men jag vill kick-starta min kropp igen. Ser detta som ett experiment. Jag vill testa mina gränser – utan att för det vara för mycket dare devil. Jag vill se vad som passar mig, hur min kropp reagerar – men även att se om jag mentalt klarar av det.

Vad gäller den mentala biten så är jag kung på det. Min kära far beskrev mig alltid som pojken med trösklarna. Jag har alltid varit en slow starter. Inte nödvändigtvis för att uppgifterna i sig var svåra. De största hindren var – och är fortfarande – mig själv. Min hjärna är inte helt på det torra med om jag ska klara det eller inte. Så jag ska chocka den. Känns lite som att hoppa bungy jump där jag bara kastar mig ut, och (liv)linan som håller mig kvar vid den enda fasta punkten är böcker, forum samt tips jag får påvägen.

Så hur ska jag då klara av detta och hur ska jag göra? Ja, hade jag svaret på de frågorna hade jag varit ett steg närmare målet. Det kommer att bli tungt. Väldigt tungt. Det vet jag. MEN! Förberedelse är A och O.

Några saker jag vet är att;

– Jag kommer att se resultat , både positiva och negativa!
– Jag kommer att lära mig en massa om kosten – och migsjälv – på vägen!
– Jag kommer att få bättre lärdom om min kropp – hur den reagerar, och varför!

Sakerna jag inte vet, well – dom vet jag ju inte om – men jag vet att jag löser dom på vägen!

Som det ser ut just nu kommer jag att köra alkoholfritt första 4 veckor, men jag vet inte om jag rubbar på det. Läste nämligen en artikel från Kostdoktorn som beskriver just alkoholens påverkan på kroppen, samt hur mycket kolisar det tillför beroende på typ av alkohol. Personligen dricker jag bara rött vin – då vet jag vad jag får i mig – samt att jag kan kombinera det med någon god hårdost (min favorit är parmesan).

Vad gällr bloggandet så kommer jag att skapa en helt ny kategori som heter Fakir där jag kommer att skriva ner matsedel varje dag samt små korta twitterliknande inlägg. Dessa kommer jag att sammanfatta ner varje vecka. Emellan detta kommer jag att skriva som vanligt – så veckorapporten kommer ni att få som en bonus! 🙂 Woho – happy days, right? 🙂

Efter en månad kommer jag att göra en utvärdering med mätning och viktkoll. Tror banne mig att jag inte ska göra något av det under de fyra veckorna för att sedan se om det fungerat bra eller dåligt. Dock måste jag följa recepten noga så jag vet att jag har någon typ av stöttepelare bredvid mig så jag inte gör för stora utsvävningar.

Fortsatt trevlig kväll fettdiggare!

//FatBoy

