God afton!

Idag har varit en bra dag känner jag. Har börjat röra mig nedåt i vikt igen och jag känner mig frisk som en nötkärna. Har märkt en markant skillnad sedan jag drog ner på mejeriprodukter såsom creme fraiche och grädde. Magen mår mycket mycket bättre, och jag egentligen det jag ändrat är att äta mindre av mejeri/lakto-produkter, och istället tar in riktigt smör som fettkälla, förutom den som är naturligt i de ägg, kött, fågel och fisk, som jag äter.

Har även varit och köpt en stektermometer som jag invigde igår tillsammans med en bit entrecote som jag hittade på affären. Har länge funderat på att köpa en, men det har som aldrig blivit av – men nu är det gjort! Och jag är verkligen jättenöjd med den!

Då jag gillar mitt kött medium/rare stoppade jag tempen på 56 grader. Efter det lät jag den vila i knappt 10 minuter innan servering

När köttet så hade vilat skar jag upp en avokado, cirkus 6-7 cm gurka utan kärnhus (gillar inte det vattniga) , blandade 1,5 msk mayo med citronpeppar och lite citronjuice och sen rev jag parmesan över. Resultatet såg ut ungefär såhär….

 

En annan sak som jag kommer att börja med, troligen efter semestern är att börja ta med mig matlåda till lunch på jobbet. Jag känner att lunchen går bra, men jag har inte riktigt helt kontoll över vad jag får i mig – och vad det är för kvalitet på köttet ex. Vi har några bra ställen ikring mitt jobb, men många av dessa använder som jag skrev om tidigare billiga redningar till deras såser. Ex. om jag ska göra en gräddsås – ja, då använder jag grädde. PUNKT. Inte Maizena eller mjöl eller något annat kolhydratspackat tjafs. Oftast brukar jag välja bort det, och kompensera upp fettet med antingen små bregott eller smörpaket som de flesta råkar ha liggandes. Fy och skam för dom som bara har lätta och/eller Becel. Får nästan rysningar…

Har redan smyginvigt lunchboxen med fläskfile & gräddsås till frukost i förra veckan 🙂

