God förmiddag!

Jag bestämde mig idag för att göra den första vägningen. Jag startade som sagt på 125 kilo den 10/1, och nu idag när jag ställde mig på vägen stannar den på 121.7 kg. Det är en viktnedgång på 3.3kg – och jag känner mig inte helt nöjd. Just nu sitter jag och analyserar lite vad jag fått i mig och vad jag kommer att göra annorlunda.

Känner inte att jag gjort några direkta snedsteg, iaf inte vad jag kan komma på – men jag känner mig ändå inte helt nöjd. Har försökt att stolpa upp några punkter där jag tror att jag måste förbättra mig på;

1) Luncher
Jag har ätit ute varje lunch och valt bort det som jag vet är kolhydratrikt. Istället för pommes har jag valt broccoli i största möjliga mån. Dock har det ibland serverats grönsaker som jag kan vara lite fundersam på, samt att de såser som säger ”gräddsås” troligen haft redning i form av mjöl och Maizena. INTE BRA!

2) Mejeriprodukter
Jag har varit , och är än, laktointolerant (fast inte lika mycket som tidigare). Det i kombination med att jag läst att mejeriprodukter kan hindra viktnedgång vid LCHF gör att jag nog ska försöka att få in fett från någon annan källa. Kanske blir det att bara köra smör och skippa mejeriprodukterna nu under nästa vecka för att se om det ger önskad effekt.

3) Fett- / Portionsmängd
Jag känner att första veckan gick bra, men nu andra veckan känner jag att ration inte riktigt stämmer. Jag tror att det är dags för en skärpning igen och börja laga all mat hemma själv för att få benkoll på vad jag får i mig. All mat hemma ser jag till att jag får en ratio på absolut minst 80/15/5

Vidare vet jag inte riktigt vilket resultat som jag hade kunnat förvänta mig, men efter två veckor som det nu snart gått hade jag nog förväntat mig att ligga -2 kg till. Känner att jag behöver mer struktur. Struktur hjälper mig när jag blir osäker 🙂 Just nu letar jag efter ett excel-ark där jag kan skriva in vikt och mått och sedan få ut det på en snygg kurva – så det får ni gärna hjälpa mig med.

