God kväll!

Idag är det Lördag och jag har haft en riktigt fin dag. Har sovit som en stock efter gårdagens födelsedagskalas. Började dagen med fläskfilet stekt i massa smör och riktig majonäs – inge light här inte!

Många har efterfrågat både bilder och lite mer i detalj vad jag ätit/äter så jag ska börja med det på Måndag hade jag tänkt. Tanken att skapa en liten receptflik har också slagit mig om man nu skulle glömma vad man ätit i framtiden – vad tror ni om det?

Frukost/Lunch bestod av;
150 gram fläskfilé
30 gram smör att steka i
40 gram majonäs
Svart- / Vitpeppar (blandade ner i mayon)
1 liter vatten

Fläskfilén ligger och myser i riktigt smör!
Detta ger enligt www.minmat.net : 81% Fett, 19% Protein – kanske skulle varit mer fett?

 

Nu ikväll åt jag precis samma sak, fast utan mayo och lade till ungefär 70gram bacon. Efter det så lät jag maten sätta sig, vilket jag lärde mig sedan förra gången. Det är verkligen något som jag måste rekommendera alla att göra. Det jag menar är att man känner efter hur det är med hungern.

Ganska kort brukar jag göra såhär;
1) Ät proaktivt – vänta inte tills din mage skriker efter maten!
2) Ät saktare!
3) Känn efter!

Med proaktivt menar jag inte att du ska småäta hela tiden, men normalt sett vet alla när man brukar vara hungrig. Laga då mat innan detta, eller sätt igång att laga mat. Detta kommer att ge mer kontinuitet och skapa balans! Detta fungerar galant för mig – och vad ger det?  Det jag känner är iaf att jag minskar på mina portioner, men är fortfarande mätt – samt att jag ger min kropp en chans att arbeta maximalt utan större avvikelser från de normala tiderna. 

För att knyta samman detta med mathandlingen är det väldigt viktigt – iaf för mig – att inte gå och handla hungrig! Jag tenderar iaf att köpa en massa saker, kort sagt låter man magen styra inhandlingen. Har man då en STOR MAGE som jag kan det bli ganska mycket mer i påsarna som man sedan inte hinner äta, eller äter för mycket. Hursomhelst – Skulle egentligen till ICA Maxi men orkade inte köra dit så det blev lilla ICA runt hörnet som är helt OK. Jag köpte lite basvaror som ni kan se nedan;

 

Såhär ser det ut i kylskåpet just nu!

Rensade ut en massa jox från kylen idag. Har blivit mästare på att alltid kolla innehållsförteckningen på allt. Sen att jag inte kan allt om det är en annan sak – men när jag lär mig så har jag liksom grunden för det 🙂 Ser faktiskt nu att det fortfarande finns en kvarleva från mitt tidigare liv – krossade tomater…. Ska gå och kolla nu direkt om jag kan äta det (strax tillbaka) …” Hm – 7,5 kolisar på 100….. Äh, den får stå kvar”. Använder det så sällan (bara till köttfärssås).

Nu ska jag ta några skivor torkad salami som jag hittade på ICA. Italiensk delikatess med i princip inga kolisar (ligger framför äggkartongen på bilden). Vet ni — Jag skulle nog kunna jämföra mig med den där korven…. Fet och ful på utsidan haha! MEN inget ont som inte har något gott med sig – eller hur – den är ju EGENTLIGEN bra och något som många gillar – precis som mig 🙂

 

Sov gott på Er!

